Highlight: Symbiosis4Growth

Restgrondstoffen, restenergie of warmte. Maar ook kennis, faciliteiten en human capital. Het kan allemaal worden gedeeld. Dat kan leiden tot kostenbesparing, een positieve bijdrage aan het milieu en innovatie. Ofwel: duurzaamheid in de brede zin van het woord.

Het samenwerkingsplatform Symbiosis4Growth wil dat delen en industriële symbiose bij bedrijven in West-Brabant en Zeeland versnellen en realiseren. De beide provincies, BOM, RVO, REWIN en Impuls Zeeland werken daarin samen. In 2019 organiseerden we drie werksessies, in Wemeldinge, Etten-Leur en Tilburg.  We brachten ondernemers bij elkaar, want bij hen moet het gebeuren. Het probleem van de een, kan de oplossing zijn voor de ander. En dat bleek wel: er kwamen maar liefst 350 potentiële matches uit de werksessies. Eenvoudige matches regelen de ondernemers onderling. Iemand heeft pallets over, de ander gaat ze halen. Grotere uitdagingen als het verwaarden van reststoffen krijgen begeleiding vanuit het programma. In 2020 zetten we het project door met financiële steun vanuit de Regio Deal én uitbreiding naar Midden-Brabant.

www.symbiosis4growth.nl

Uitwisseling van restmaterialen